"We shall therefore borrow all our Rules for the Finishing our Proportions, from the Musicians, who are the greatest Masters of this Sort of Numbers, and from those Things wherein Nature shows herself most excellent and compleat." Leon Battista Alberti (1407-1472)
Muziek was een deel van het humanisme in de renaissance omdat in de middeleeuwen de beschaving zich de rug had toegekeerd tegenover hun oorsprong. De renaissance streefde naar de terugkeer naar de oorsprong van alles. Muziek hielp daarbij. Muziek werd gebruikt voor het begrijpen van het leven zelf. Zowel de micro- en macrokosmos.
Sinds de middeleeuwen waren er al muziek theorieën die de proporties (die palladio ook gebruikte) bestudeerde. Een daarvan was de Griekse wiskundige Phythagoras. Deze had zijn eigen theorie wanneer het om muziek ging. Deze hoorde de harmonische klank van de slag van hamer op het aanvijl,. De theorie ging over het maken van verschillende tonen op snaarinstrumenten door de lengte van de snaar of het verkorten van de snaren door verschillende proporties. Een voorbeeld hiervan is dat een muzikant een snaar verdeelde in 2 en deze helft aansloeg. (Proportie 2:1)

Hierdoor ontstond er een nieuwe toon dat een octaaf hoger is dan de originele toon. Op deze manier bleef er harmonie tussen de tonen. Alle muzikanten van de renaissance hadden dit idee bij het maken van hun muziek. Bij het bestuderen van het Griekse drama ontdekte de componisten dat de kunst van hun muziek te reflecteren was bij de teksten in hun muziek. Vrolijke muziek werd gecomponeerd door teksten over bv. vreugde en droevige muziek door teksten over verdriet. Dit kwam door de terts van de 3e en 4etoon van de kwart en kwint. Toen men leerde dat deze muziek echt publiek aan het lachen of aan het huilen bracht probeerde men het theatergevoel te herontdekken. Dit lukte niet, maar dit werden later wel de roots van de geboorte van Opera.
Zo werd ook duidelijk de cirkel in zowel de muziek als in de wiskunde de volmaakte vorm is, deze omdat aan alle kanten van de cirkel alles gelijk is. Ook de compositie in de muziek mocht een raadsel zijn, daardoor kan men soms de tekst in muziek van de renaissance niet verstaan. Dit komt omdat verschillende koorzanger verschillende teksten zingen, of de tekst op een ander tijdstip inspelen. Zo blijft de muziek harmonisch. Zolang de componist het raadsel begreep was het goed. Polyfonie stond centraal in deze muziek, meerdere mannen en vrouwenstemmen stonden centraal voor deze muziek. 100 jaar later werden deze doorbroken waardoor grilligheid en mamerisme ontstonden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten